fredag 1 januari 2016

Nytt år och nya möjligheter! (och nystart på bloggandet :)

Som alla andra av världens befolkning så firade vi nyår i går :) Lugnt och skönt hemma med familjen bara och det bjöds på både god mat och så badade vi bastu.
Jag kan sitta hur länge som helst i bastun så jäkla skönt!

Nyårslöften har jag slutat att avge då det aldrig hålls ändå :P Men däremot har jag några punkter som jag ska jobba på och de är:

*Fokusera på en hållbar kosthållning.
Jag har ätit LCHF i 3 år nu men det senaste året har det blir mycket avsteg och mer liberalt än vad som är bra för mig.

*Träning. Jag har börjat ett flertal gånger under åren och tror att jag hittar gnistan att vilja träna, men den avtar ganska snabbt och blir alldeles för mycket nystarter och  jag får inte till en rutin. Bättre planering och inte för stora krav är årets måtto. Jag ska börja året med att promenera och simma några gånger i veckan. Jag har senaste halvåret ont i lederna och tror simning är mest skonsamt för min kropp just nu så så får det bli.

*Planering.
Jag ska börja fylla i allt som rör mig och familjen i en agenda/kalender så jag har koll och kan planera allt som händer bättre. Jag är dålig på allt sånt vad planering och struktur heter. Så stress och sena bestyr är typiskt mig. Det måste det bli ändring på!
Dessutom ska det finnas tid till allt från träning, jobb, skola, matlagning, städning och hobby/vänner.
Ofta är det olika saker som kommer åt sidan för man inte hinner/orkar med men det måste ju gå mycket bättre om man strukturerar upp allt som ska göras. Detta tror jag på, så gör vi!

*Matlista och Veckohandling.
Detta tror jag kan minska stressen mycket. Jag har sällan lust till att laga mat och mycket är för man inte har en planerad lista att gå efter. Det blir lätt samma måltider varje vecka och det blir ju sååå tråkigt! Nej så listor på mat och framförallt nya roliga maträtter.

Summan av kardemumman, tanken med dessa "mål" är att jag ska finna lugn och harmoni i min kropp. Har de senaste åren varit alldeles för mycket stress och det påverkar hela mig och min omgivning dåligt.


Jag började att jobba inom hemtjänsten i mars förra året och tog beslutet att jag ska börja plugga till undersköterska :) Så den 25 januari börjar jag utbildningen.
Ska bli så spännande.

Jag tror 2016 blir mitt år!


Gott nytt år alla där ute hoppas ni får en kanonstart på det nya året!

Själv började jag året med att boka en biljett till Blogger Boot Camp som går av stapeln den 12 Mars
Gå in och boka ni också så kanske vi ses där. Detta blir 3e gången jag är där. Det är så jäkla kul!

Kram Madde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar