onsdag 30 juni 2010

Jag har bytt ämne nu!!

Har bestämt mig för att byta ämne nu på projektarbetet. Vart för svårt att hitta information om det kurdiska bröllopet.

Men när jag såg på nyheterna i morse så såg jag ett inslag om björnloka, som finns på många delar av sverige bl a. Dom är jättegiftiga och man kan hudiritation och stora blåsor om man vidrör saften som finns i stjälkarna.
Har aldrig hört talas om dom så jag vart nyfiken=0)
Googlade lite och fick fram ganska mycket info om dom.
Så nu blir det ett projektarbet om flockblommiga växter, där bl a björnlokan ingår.


Så här ser den ut...


Så här ser den ut i full blomning.
Den blommar nu juni-augusti.


Den har en ihålig stam och är hårig.
Kan tydligen bli jättestor och jättesvårt
att utrota!


Tycker det ska bli spännande att läsa på mer om denna konstiga växt.

Såna här är hittade jag fullt utav i trädgården =0)

Hundkex...men kallas även hundloka
Den är från samma släkt som björnlokan.

Hundkex ska jag också skriva om.
Ska välja ut 5st växter som ingår i flockblommig växt.

Vi får se hur det går nu!


Gjorde precis i ordning citronvatten, hade även i frysta hallon...mmmmm vad gott det blev!

Frysta bär kan man ha i om man inte har nå isbitar.
Kyler vattnet bra och det smakar så gott!

Nu ska jag ta och planera lite mat!

Tjipp!
                                              

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar